Havárie, která změnila letectví: Proč jsou okna v letadle zakulacená?

05.07.2019 - redakce 100+1


Reklama

Oválná okna v letadlech nepředstavují samoúčelnou libůstku designérů, ale životně důležité opatření, které napomáhá tomu, aby se stroj ve vzduchu nerozpadl. V 50. letech minulého století došlo k havárii hned tří letounů, jejichž trup skončil doslova roztrhaný na kusy. Jednalo se o americká letadla De Havilland Comet a neštěstí si vyžádala desítky životů. 

TIP: Jak ochránit letadla před údery blesků?

Vyšetřování ukázalo, že inženýři udělali u konstrukce jednu zásadní chybu: Ponechali v ní čtvercová okna. Ta však ve značných výškách znamenají riziko, kvůli mírnému rozdílu mezi atmosférickým tlakem a tlakem v letadle. Kabina se v důsledku toho nepatrně roztahuje, a na materiál tak vzniká nápor. Nejvíc přitom trpí okenní rámy, respektive jejich ostré rohy, a pokud pnutí překročí určitou míru, může okno i prasknout. U oválného okénka ovšem nic podobného nehrozí, jelikož v jeho okolí se tlak šíří podstatně plynuleji. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Přistání na letišti Courchevel je možné pouze se speciální licencí – jde o páté nejnebezpečnější letiště světa.

Zajímavosti

Současné kombajny váží desítky tun a velice zatěžují půdu na polích, což ohrožuje jejich úrodu.

Věda
Reklama

Konstelace satelitů Swarm

Vesmír

Eisenhower považoval za nejlepšího německého velitele Gerda von Rundstedta (zcela vlevo).

Válka
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907