Hlas Stephena Hawkinga letí vesmírem k nejbližší černé díře

19.06.2018 - Stanislav Mihulka

Letos v březnu zesnulý světoznámý fyzik Stephen Hawking se dočkal další velké pocty. Poté, co byl jeho popel uložen mezi hroby Charlese Darwina a Isaaca Newtona, se na poslední cestu vydal i Hawkingův nezaměnitelný hlas, který se stal součástí popkultury. Míří do vesmíru, vstříc nejbližší černé díře.

Řecký skladatel Vangelis pro tento účel zkomponoval krátkou skladbu, která obsahuje Hawkingovo poselství o tom, jak je důležité nezůstávat na planetě Zemi a vypravit se do okolního vesmíru. Přesně na tom Hawkingovi v posledních letech záleželo a považoval to za nezbytné pro přežití lidstva do příštích staletí.

Zpráva pro černou díru

V nápadu vyslat signál s Hawkingovým hlasem sehrála klíčovou roli stanice evropské kosmické agentury Cebreros Station, která se nachází ve Španělsku, asi 90 km od hlavního města Madridu. Rádiová anténa stanice o průměru 35 metrů je sice primárně určená pro komunikaci s kosmickými loděmi, vyslání Hawkingova poselství pro ni ale nepředstavovalo větší problém.

TIP: Stephen Hawking: V 76 letech zhasla hvězda vědy. Co všechno lidstvu přinesl?

Vangelisova hudba s Hawkingovým hlasem směřuje k černé díře 1A 0620-00. Ta se nachází se ve hvězdné soustavě s oranžovým trpaslíkem, která je od nás vzdálená asi 3 500 světelných let. Pokud víme, jde o nejbližší ze všech černých děr ve vesmíru.

Osud rádiového vysílání s Hawkingovým hlasem je nejasný. Až za 3 500 let dorazí k cíli, začně nejspíš černou díru obíhat. Rádiové vlny vzkazu by také mohly být zničeny Hawkingovým zářením černé díry, což by bylo velmi symbolické.