Hlavně se dobře najíst: Housenky riskují vlastní život, kvůli výživnější potravě

Housenky, které se rozhodnou živit na stromech s nejvýživnějšími listy (jako je například střemcha pozdní), se vystavují o 90 procent vyššímu riziku, že je sezobne pták. I tak ale raději volí plný žaludek s rizikem před hladovou jistotou…

23.08.2023 - Zuzana Teličková

Opeření predátoři dokážou rozeznat, které stromy jsou u housenek nejoblíbenější. Na ty pak zaměří svou pozornost a mohou si být jisti, že potrava jim dříve či později sama připutuje přímo pod zobák. Vědci z University of California a Wesleyan University provedli v roce 2012 v lesích Connecticutu dvouletý experiment, při němž sledovali housenky a ptáky na stromech s ochrannými sítěmi i bez nich.

Podle doktora Kailena Mooneyho, který se specializuje na ekologii ptáků-predátorů, jsou výsledky výzkumu ilustrací těžkého rozhodování housenek mezi dvěma možnostmi: Buď získají hodně sil díky kvalitní potravě, ale současně se vystaví větší hrozbě ze strany predátorů, nebo mohou žít ve větším bezpečí, ale jsou slabší a hladovější.

TIP: Jak se učí mraveniště: Mraveniště moudří, ale mravenci zůstávají hloupí

Závěry výzkumu potvrzují, že housenky se přes všechno riziko srocují především na výživných stromech, ačkoli by pro ně bylo výhodnější dávat přednost méně kvalitní potravě spojené s vyšší mírou bezpečí. „Rozdíl v riziku je opravdu překvapivý,“ říká Mooney. „Pro housenky je výběr stromu v podstatě otázkou života a smrti.“