Hlučný Cyrano: Bornejský kahau nosatý

23.12.2016 - Radka Podpěrová

Zrzci ve větvích -<p>Kahau nosatý (<em>Nasalis larvatus</em>) patří do čeledi kočkodanovitých. Na hlavě je zbarven do oranžova a do zrzava</p>
Zrzci ve větvích -

Kahau nosatý (Nasalis larvatus) patří do čeledi kočkodanovitých. Na hlavě je zbarven do oranžova a do zrzava

Na ostrově Borneo se nachází jeden z nejpestřejších přírodních ekosystémů světa. Zdejší pralesy se vyvíjely tisíce let a stabilní klima společně s množstvím srážek a tropickým podnebím umožnily vznik nejrůznějších forem života. Dodnes se vědcům podařilo prozkoumat jen zlomek přírodního bohatství Bornea. Aktuální údaje říkají, že zde žije 450 známých druhů ptáků a okolo 8 000 druhů rostlin, z nichž mnohé jsou endemity. Počet druhů savců se pohybuje kolem 200.

TIP: Přemýšlení o myšlení aneb Primáti opět překvapují

K největším známým atrakcím Bornea patří orangutani, kteří žijí jen tady a na Sumatře. Zcela unikátním primátem, vyskytujícím se pouze zde, je kahau nosatý (Nasalis larvatus), který patří do čeledi kočkodanovitých. Větší samci mají typický dlouhý převislý nos ve tvaru okurky, menší samice jej mají krátký, otočený nahoru.

Tlupy nosatých primátů obývají nížinaté části pralesa na březích řek, jezer a v blízkosti mořského pobřeží. Největší kolonie kahaů jsou v pralese na řece Kinabatangan, kde lze brzy po ránu a navečer vidět celé tlupy těchto opic, jak přeskakující vysoko v korunách stromů. Celý život tráví v mangrovech, jejichž listy, pupeny, semena a plody jsou jejich hlavní potravou. Denně v korunách mangroví urazí více než půl kilometru.

Většina tlup má svého vůdčího samce a právě ten bývá vybaven výrazně větším nosem než ostatní samci. Pokud je nahrazen druhým, narůstá největší nos v tlupě právě jemu. Nos slouží samci jako ozvučnice, zesilovač vydávaných zvuků, kterými dominantní samec svolává a udržuje tlupu pohromadě.

Kde bydlí kahau

Borneo je třetí největší ostrov světa s rozlohou 743 330 km². Politicky se o jeho území dělí tři státy – Malajsie (severní část), Indonésie (jižní část) a Brunej (malé území na severu vklíněné do malajské části). Název Borneo je portugalským zkomolením názvu Brunej, indonéský název zní Kalimantan a zejména v Indonésii je ostrov označován výhradně tímto jménem.

Příroda 7-8/2010