Hrozí sopečné erupce? Island se otřásl rojem 20 tisíc zemětřesení

09.03.2021 - Stanislav Mihulka

Během uplynulého týdne otřáslo jižním Islandem více než 20 tisíc zemětřesení. Může se opakovat scénář z roku 2010 kdy došlo k erupci vulkánu Eyjafjallajökull?

<p>Islandský poloostrov Reykjanes zřejmě spěje k sopečné erupci. Obavy ale naštěstí nejsou na místě. Zdejší erupce bývají nádherné a relativně bezpečné. Na snímku geotermální lázně v lávovém poli v Grindaviku na poloostrově Reykjanes.</p>

Během uplynulého týdne otřáslo jižním Islandem více než 20 tisíc zemětřesení. Většina z nich neměla příliš velkou sílu. Přesto ale geologové situaci velmi pozorně sledují, protože takové masivní zemětřesné roje bývají předzvěstí velkých sopečných erupcí. Právě na Islandu k tomu nikdy není moc daleko.

Zvýšenou seismickou aktivitu zahájilo středně silné zemětřesení 24. února, jehož epicentrum se nalézalo u poloostrova Reykjanes, asi 32 kilometrů od hlavního města Reykjavíku. Bylo to naštěstí stranou od osídlených oblastí, takže nebyla hlášena žádná zranění ani žádné škody. Jak uvedl vulkanolog Thorvaldur Thordarson z Islandské univerzity, následné otřesy byly sice v naprosté většině slabší, přesto ale obyvatelé Reykjavíku prakticky každý den nějaké pociťují nějaké otřesy.

Erupce na jihu Islandu

Podle odborníků jsou podobné zemětřesné roje projevem pohybů magmatu, které proudí podél hranice Severoamerické a Eurasijské tektonické desky. Toto neklidné geologické rozhraní přitom přímo probíhá Islandem. V minulosti zemětřesné roje ohlašovaly nadcházející erupci některého z pěti aktivních vulkánů, které se dnes nacházejí na poloostrově Reykjanes.

TIP: Kolosální sopečná erupce na Islandu zřejmě přispěla k rozšíření křesťanství

Možnou erupci jednoho, případně i více vulkánů, nasvědčuje i to, že na jižním Islandu se sopky probouzejí k intenzivní činnosti zhruba jednou za 800 let. Naposledy to bylo v 11. až 13. století, takže už je vlastně na čase. Na rozdíl od erupce vulkánu Eyjafjallajökull v roce 2010, který zastavil leteckou dopravu prakticky nad celou Evropou, bývají erupce v oblasti Reykjanes „pohodové“. Vulkány tu obvykle vyvrhují mohutné a pomalu tekoucí lávy. Bývá to úžasné a poměrně bezpečné divadlo pro turisty. Nepochybně by se sjeli z celého světa, nebýt nešťastné pandemie. Za těchto okolností se svět bude muset spokojit s dech beroucími záběry.