Kolosální sopečná erupce na Islandu zřejmě přispěla k rozšíření křesťanství

21.03.2018 - Stanislav Mihulka

Klima a náboženství mají k sobě blíž, než by se zdálo

<p>Erupce na islandském lávovém poli Holuhraun v září 2014.</p>

Erupce na islandském lávovém poli Holuhraun v září 2014.


Reklama

Island je ostrovem ledu a sopek odjakživa. Před více než tisíci lety zde došlo k mohutné vulkanické erupci, zřejmě nejsilnější za celou dobu, co Island obývají lidé. Erupce byla natolik extrémní, že změnila nejen svět reálný, ale i ten metafyzický.

K tomuto závěru dospěl tým glaciologů, dendrochronologů, vulkanologů a historiků, který vedli odborníci z Univerzity v Cambridgi. Povedlo se jim datovat erupci islandského vulkánu Eldgjá, při které bylo vyvrženo asi 18 kilometrů krychlových magmatu.

TIP: Neklid pod Islandem: Chystá se exploze velkého vulkánu Katla?

Podle výsledků vědeckého týmu začal vulkán Eldgjá soptit na jaře roku 939 a nepřestal až do podzimu 940 našeho letopočtu. V té době poklesla průměrná teplota na severní polokouli o zhruba 2°C. Jedním z důsledků erupce bylo i to, že se obyvatelé Islandu odvrátili od pohanských bohů a postupně přijali křesťanství. Mohutná vulkanická erupce tak zanechala trvalou stopu v kulturní paměti Islanďanů.

Reklama

  • Zdroj textu:

    IFL Science, Climatic Change

  • Zdroj fotografií: Peterhartree / Wikimedia Commons

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vesmír

Gotthard Heinrici (vpravo) se těšil respektu ze strany spolubojovníků i Spojenců a platil za mistra defenzivy.

Válka
Věda

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907