Hubble objevil exoplanetu, která se rekordní rychlostí vypařuje

Planeta GJ 436b doslova mizí před očima. Za pár miliard let z ní zbude jen malé kamenné jádro

18.12.2018 - Stanislav Mihulka

V naší Sluneční soustavě podobný scénář neznáme, ale v okolním vesmíru existuje spousta planet, které obíhají velice blízko své mateřské hvězdě, mnohem blíže než náš Merkur kolem Slunce. Těsná blízkost hvězdy může vést k tomu, že se takové planety rychle opotřebovávají. Některé z nich nám doslova mizí před očima.

Právě je to případ i exoplanety, který nedávno objevili David Sing z americké Johns Hopkins University a jeho spolupracovníci. S pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu vystopovali planetu GJ 3470b, která je od nás vzdálená asi 97 světelných let. Jde o horkého neptuna, tedy menšího plynového obra v těsné blízkosti aktivní hvězdy, který se díky záření hvězdy rekordní rychlostí vypařuje.

Planeta mizející rekordní rychlostí

Vědci odhadují, že tahle planeta se vypařuje tak rychle, že od svého vzniku již ztratila asi 35 procent své původní hmotnosti. Pokud se situace v tomto planetárním systému nezmění, planeta GJ 436b bude za pár miliard let úplně „oholená“ o své plynné vrstvy. Zůstane z ní jenom malé kamenné jádro.

TIP: Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

Autoři objevu se domnívají, že by planeta GJ 436b mohla vysvětlit jednu exoplanetární záhadu. V dnešní době spolehlivě známe asi 4 tisíce exoplanet. Řada z nich je rozžhavená, protože obíhá velmi blízko hvězdy. Jde hlavně o hlavně horké superzemě a horké jupitery. Planety typu horký neptun mezi nimi nápadně scházejí. Podle Singa a spol. to je zřejmě tím, že se takové planety rychle vypaří a změní se na malé kamenné planety.

Johns Hopkins University