Hubbleův dalekohled objevil „ochranný štít“ Magellanových mračen

Dvojici Magellanových mračen chrání před nenasytnou Mléčnou dráhou kokon horkého ionizovaného plynu. Podle vědců tento štít měří zhruba 100 tisíc světelných let

03.10.2022 - Stanislav Mihulka

Satelitní galaxie Mléčné dráhy – Velké a Malé Magellanovo mračno, zápolí celé miliardy let s gravitačním vlivem naší Galaxie a je to na nich znát. Ztrácejí kosmický plyn, který se za nimi táhne jako kouř z hořícího letounu. Přesto, k překvapení astronomů, zůstávají víceméně pohromadě a probíhá v nich intenzivní tvorba nových hvězd.

„Dlouho to bylo záhadou,“ uvádí Dhanesh Krishnarao z amerického institutu Space Telescope Science Institute (STSI). „Pokud Magellanova mračna po dlouhou dobu takto přicházejí o kosmický plyn, jak v nich stále ještě mohou vznikat hvězdy?“

Krishnarao vedl tým amerických astronomů, který zřejmě nalezl odpověď. Jejich výzkum zveřejnil špičkový vědecký časopis Nature. S kolegy použili data Hubbleova vesmírného dalekohledu a také dnes již vyřazené sondy Far Ultraviolet Spectroscopic Explorer (FUSE).

Korona Magellanových mračen. (foto: STScI, Leah HustakCC BY-SA 4.0)

Z pozorování zmíněných zařízení vyplynulo, že dvojici Magellanových mračen obklopuje korona (anglicky Magellanic Corona), velký oblak horkého ionizovaného plynu. Obaluje Magellanova mračna jako galaktický kokon, který do značné míry chrání jejich kosmický plyn před nenasytnou Mléčnou dráhou.

TIP: Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu

Zdá se, že Krishnaraoův tým narazil na nový prvek evoluce galaxií. „Galaxie se obalují ochranným plynným kokonem, který funguje jako ochranný štít proti vlivu sousedních galaxií," vysvětluje Krishnaraoův kolega Andrew Fox. Korona má velikost přes 100 tisíc světelných let a při pohledu ze Země zabírá poměrně velkou část oblohy Zároveň je ale prakticky neviditelná a její odhalení nebylo snadné.