Hubbleův teleskop objevil doposud nejvzdálenější hvězdu ve vesmíru

04.04.2018 - Martin Reichman

Hubbleův vesmírný teleskop se do důchodu rozhodně nechystá. Podařilo se mu pořídit snímek vůbec nejvzdálenější hvězdy, jakou jsme doposud spatřili

<p>Hvězda Lensed Star 1 (LS1) je s největší pravděpodobností zástupcem hvězd spektrální třídy B – tedy velmi horkých (11 000 °C až 14 000 °C) a velmi jasných hvězd. </p>

Během pátrání po vzdálené supernově z Kupy galaxií MACS J1149-2223, zaznamenal tým amerických a španělských vědců nečekaný úspěch. Podařilo se jim objevit vůbec nejvzdálenější hvězdu, jakou jsme kdy spatřili.

V době, kdy tato hvězda již existovala, měl vesmír za sebou pouhých třicet procent svého současného věku. Spektroskopická měření Hubbleova teleskopu ukazují, že hvězda Lensed Star 1 (LS1) vznikla přibližně 4,4 miliardy let po Velkém třesku. Znamená to, že světlo z této hvězdy k nám putovalo zhruba 9 miliard let!

TIP: Nejbližší a nejvzdálenější objekty vesmíru okem Hubbleova teleskopu

Další analýza ukázala, že LS1 je s největší pravděpodobností zástupcem hvězd spektrální třídy B – tedy velmi horkých (11 000 °C až 14 000 °C) a velmi jasných hvězd. Hvězdy třídy B jsou asi pětkrát větší než Slunce a mají zhruba tisíckrát větší zářivý výkon. Jejich životnost je kolem sto milionů let. Do stejné třídy patří například Rigel, Spica nebo Regulus.

Hvězda LS 1 byla objevena díky efektu gravitační čočky. Gravitační čočka funguje podobně jako lupa - díky tomu, že velmi hmotné objekty ohýbají a zesilují světlo, je možné objekty vzdálené natolik, že bychom je běžnou pozorovací technikou neměli šanci vidět.

spacetelescope.org