Hubbleův vesmírný dalekohled řeší „resty“: Pořídil snímek zvláštní galaxie ze souhvězdí Berana

Hubbleův vesmírný dalekohled je stále ve skvělé kondici a dohání „resty“. Jeho nejnovějším úlovkem je nepravidelná trpasličí galaxie

31.08.2022 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled je stále při síle. Dokazuje to stále novými snímky, ze vzdáleného i relativně blízkého vesmíru. Nedávno se tento teleskop zaměřil na galaxii NGC 1156, která je zároveň elegantní i neobvyklá. Jde o nepravidelnou trpasličí galaxii, která připomíná Magellanova mračna, na rozdíl od nich ale neobsahuje žádný náznak spirální struktury.

Vlevo galaxie NGC 1156, jak ji zachytil Hubbleův teleskop v roce 2019, vpravo nejnovější snímek. (foto: ESA/Hubble, NASA, R. Jansen 1 + 2CC BY-SA 4.0

Astronomové tyto galaxie označují jako typ IBm. V tomto případě má galaxie NGC 1156 poměrně velké jádro a také obsahuje zóny, v nichž se pohybuje plyn proti směru rotace galaxie. To může být důsledek dávného střetu s jinou galaxií. Na snímku jsou patrná rudá mračna kosmického prachu a plynu, v nichž se rodí nové hvězdy. Galaxie rovněž vydává rozptýlenou záři, podobně jako eliptické galaxie.

Zajímavý trpaslík

NGC 1156 je relativně blízká galaxie. Pozorujeme ji ve vzdálenosti asi 25 milionů let, v souhvězdí Berana. Zajímavé je i to, že patří k izolovaným galaxiím, protože se poblíž nenachází žádná další galaxie. Působení sousedních galaxií by přitom mohlo vysvětlit zvláštní tvar galaxie NGC 1156 i to, proč v ní neustále vznikají nové hvězdy.

TIP: Vesmírný Halloween: Hubbleův vesmírný dalekohled ulovil galaktický přízrak

Hubbleův dalekohled pozoroval galaxii NGC 1156 již dříve. Nový snímek vznikl v rámci programu „Every Known Nearby Galaxy(česky „Každá známá blízká galaxie“). Astronomové si totiž všimli, že Hubble v minulosti pozoroval „jen“ asi tři čtvrtiny galaxií bližších než 30 milionů let v takovém detailu, aby bylo možné studovat jejich hvězdy. Hubble proto nyní „dohání resty“ a pozoruje zbývající čtvrtinu zmíněných galaxií. NGC 1156 je jednou z nich.