Hvězdné přiblížení: Oranžový trpaslík Gliese 710 mine Slunce v těsné blízkosti

14.05.2018 - Stanislav Mihulka

Za milion let se k nám přiblíží cizí hvězda. Vnitřní část Sluneční soustavy si nejspíš užije pořádný ohňostroj

<p>Napáchá oranžový trpaslík těsným průletem závažné škody ve Sluneční soustavě?</p>

Napáchá oranžový trpaslík těsným průletem závažné škody ve Sluneční soustavě?

Žijeme sice v zapadlém koutě Mléčné dráhy, čas od času se stane, že se cizí hvězda přiblíží našemu Slunci více, než by bylo zdrávo. V budoucnu se to přihodí i hvězdě Gliese 710.

O tom, že se oranžový trpaslík Gliese 710 přiblíží ke Slunci, už nějaký čas víme. Astronomové Raul de la Fuente Marcos a Carlos de la Fuente Marcos z Madridské univerzity nedávno zjistili, že se to stane dříve, a že se hvězda přiblíží více, než jsme si doposud mysleli.

Přiblížení na 0,07 světelného roku

Po zpracování nové várky dat evropské vesmírné observatoře Gaia, která pozoruje ohromný počet hvězd v našem okolí, dospěli badatelé k závěru, že se k nám Gliese 710 nejvíce přiblíží za 1,29 milionu let, a že to bude na vzdálenost 0,07 světelného roku.

TIP: Co by se stalo, kdyby Sluneční soustavou proletěla hvězda?

To je sice stále asi 4 tisíckrát dále, než obíhá Země kolem Slunce, ale přece jenom jde o hvězdu o hmotnosti zhruba poloviny Slunce. Její gravitace by sice neměla mít zásadní vliv na planety Sluneční soustavy, což by mohlo mít zcela zničující důsledky, mohla by ale spustit velkou spršku komet. Pokud ovšem dojde k rozrušení drah většího počtu těles v Oortově mračnu, vnitřní část Sluneční soustavy si nejspíš užije pořádný ohňostroj.

IFL Science, arXiv