Hvězdy mohou zčervenat: Stačí, když pohltí planetu bohatou na železo

17.06.2016 - Stanislav Mihulka

I hvězdy se mohou červenat. Italští vědci zjistili, že stačí, když pohltí planetu buhatou na železo

Některé planety mají smůlu a skončí uvnitř hvězdy. Zatím nevíme, jak často se to stává a není vyloučeno, že se to kdysi stalo i ve Sluneční soustavě.

Když hvězda pohltí planetu, může mít nečekané následky. Italští badatelé pomocí počítačových simulací zjišťovali co se stane, když mladá hvězda pohltí planety různých velikostí – od planety velikosti Země až po planetu padesátkrát těžší.

Z jejich simulací vyplynulo, že když hvězda pohltí planetu obsahující železo a tento prvek se pak rozptýlí ve vnějších vrstvách hvězdy, dojde k jejímu zčervenání. Zčervenání je způsobeno tím, že kovy absorbují světelné záření kratších vlnových délek, což zdůrazní zbarvení hvězdy.

TIP: Ne každá modrá je dobrá: Extrémní svět exoplanety HD 189733b

V reálném vesmíru jsme takovou změnu zatím ještě nepozorovali. Pohlcení planety hvězdou zřejmě bývá extrémně rychlé a zachytit případnou změnu barvy hvězdy tak zřejmě nebude vůbec snadné.

• Zdroj fotografií: David A. Aguilar (CfA)