Inhalační vakcína by mohla být novou zbraní proti rezistentním zápalům plic

Nově vyvíjená vakcína, proti bakterii způsobující zápal plic, má zajímavý způsob aplikace – na rozdíl od běžných vakcín se totiž neaplikuje injekčně, nýbrž inhaluje.

16.09.2021 - Stanislav Mihulka

Bakterie Klebsiella pneumoniae je protivný patogen, který může vyvolávat nejrůznější akutní i chronické infekce. Obávané jsou především zápaly plic, které tato bakterie vyvolává, nejčastěji v nemocnicích u oslabených pacientů. Zároveň se objevují stále více a více rezistentní a také hypervirulentní kmeny, které nepříznivou situaci s touto bakterií ještě zhoršují.

Tým americké Tulane University v New Orleans, Louisiana vyvíjí vakcínu proti klebsielle, která by měla chránit pacienty před nebezpečnými zápaly plic i dalšími infekcemi. Pozoruhodný je způsob aplikace této vakcíny – na rozdíl od běžných vakcín se totiž neaplikuje injekčně, nýbrž inhaluje. Díky tomu se vakcína dostane přímo do plic, kam klebsielly pronikají nejčastěji.

Vakcína proti klebsielle

Nová vakcína je založena na proteinu X z buněčné membrány klebsielly a na látce LTA1, odvozené do bakterie E. coli, která posiluje účinky vakcíny. Testy vakcíny na pokusných myších ukázaly, že vakcína vyvolává velmi silnou imunitní odpověď, která zahrnuje více typů buněk imunitního systému. Následně pak vakcína ochránila očkované myši před třemi různými kmeny klebsiell.

TIP: Kapky s geneticky upravenými bakteriemi chrání proti meningokoku

Vývoj vakcíny stále pokračuje, ale dosavadní výsledky jsou více než slibné. Inhalovaná léčiva jsou v dnešní době horkým tématem výzkumu. Zkoumají se pro použití například v léčbě rakoviny plic, cystické fibrózy, pandemické infekce covid-19, a dalších podobných infekcí, které závažným způsobem zasahují plíce.