Kapky s geneticky upravenými bakteriemi chrání proti meningokoku

16.07.2021 - Stanislav Mihulka

Jak na nebezpečného meningokoka? Stačí nakapat do nosu geneticky upravené bakterie, které obsadí volné místo a vycvičí imunitní systém

Meningokok (Neisseria meningitidis) je bakterie, která se vyskytuje v nosu a v krku přibližně u 10 procent lidí. Obvykle je neškodná a nezpůsobuje onemocnění. V některých případech ale vyvolá rozmanité nemoci, od nachlazení a pneumonie, až po velmi nebezpečnou meningitidu a sepsi, která dovede zabíjet. Šíří se kapénkovou infekcí a stále představuje reálnou hrozbu.

Robert Read z britské University of Southampton vede tým odborníků, kteří vyvíjejí nový typ pokročilé preventivní léčby a vakcíny v jednom, právě proti zmíněnému meningokoku. Předností této léčby je mimo jiné i velmi snadná aplikace. Jde o kapky do nosu, které obsahují geneticky upravené bakterie, příbuzné leč neškodné meningokoky Neisseria lactamica.

"Hodný" meningokok

Po nakapání do nosu tyto neškodné bakterie obsadí nos a své nebezpečné příbuzné tam nepustí. Co je ještě lepší, díky zmíněné genetické modifikaci obsahují gen pro povrchový protein „zlého“ meningokoka. Touto genetickou úpravou se nestanou nebezpečnými, ale „ukazují“ povrchový protein „zlého“ meningokoka jako antigen imunitnímu systému, který se naučí nebezpečné bakterie rozeznávat. Léčba tedy zároveň funguje jako vakcína.

TIP: Strašák jménem meningokoková meningitida: Zachraňte si život očkováním

Badatelé už účinnost této preventivní léčby ověřili v úvodním experimentu s malým počtem dobrovolníků. Zjistili, že za 28 dní po aplikaci měli všichni účastníci stále nos kolonizovaný „hodným“ geneticky upraveným meningokokem a po 90 dnech tyto bakterie zůstávaly u 86 procent dobrovolníků. Dobrou zprávou bylo i to, že léčba u dobrovolníků vytvořila silnou imunitní odpověď. Read s kolegy jsou přesvědčeni, že podobné léčby bude možné použít u řady dalších nebezpečných onemocnění.