Irsko pod nájezdem přistěhovalců: Proč původní irští savci zápasí o život

17.03.2018 - Zuzana Teličková

Někteří savci žijící v Irsku čelí vážnému ohrožení či dokonce vyhynutí v důsledku rozmnožení invazivních druhů živočichů

<p>Jedním z druhů, které likvidují původní živočišné populace je bělozubka tmavá (na snímku) nebo norník rudý.</p>

Mezi druhy, které v Irsku zápasí o přežití, patří například veverka obecná, zajíc bělák irský a jelen lesní. Studie se zaměřila na dva invazivní druhy – norníka rudého (Myodes glareolus) a bělozubku tmavou (Crocidura russula) – a jejich vliv na populaci původních živočišných druhů – myšici křovinnou (Apodemus sylvaticus) a rejska malého (Sorex minutus).

Výsledky výzkumu byly alarmující. Počet myšic klesl na místech, kde žije norník nejdéle, o celých 50 % a v oblastech, kde žijí jak norníci, tak bělozubky, již zcela vymizeli rejsci! Pokud se zavlečené druhy budou šířit dál stejnou rychlostí, původní druhy malých savců vyhynou nejméně na 80 % jejich přirozeného prostředí. To ohrozí rovnováhu celého ekosystému a potíže začnou mít jak predátoři, tak bezobratlí živočichové a rostliny, které jsou na původních druzích závislé.

TIP: Nepostradatelní mořští dělníci vydry mořské

Vedoucí studie Ian Montgomery ze Školy biologických věd při Královské univerzitě vysvětluje: „Introdukce cizích savců do Irska v posledních sto letech má nesmírně zhoubný vliv a ohrožuje naši přírodu i původní druhy. Například veverka popelavá přenáší smrtelný virus na původní veverku obecnou a zajíc polní ohrožuje ekologickou a genetickou integritu zajíce běláka irského tím, že se s ním kříží a zabírá mu jeho prostředí.“

Jedinou cestou k udržení původních irských ekosystémů je přesné určení klíčových druhů, jež jsou v přímém ohrožení, a identifikace invazivních druhů, které je potřeba z irské přírody vymýtit či mít jejich populační nárůst pod přísným dohledem.