ISS se v sobotu nafoukne: Stanici rozšíří nafukovací modul BEAM

14.04.2016 - Martin Reichman

Mezinárodní vesmírná stanice se v sobotu rozšíří o nafukovací modul BEAM. Jde o první krok na cestě k obydlení oběžné dráhy Země

Na Mezinárdní vesmírné stanici bude v sobotu veselo. Robot Canadarm2 bude k rozšiřujícímu uzlu Tranquility připojovat experimentální nafukovací modul BEAM (Bigelow Expandable Activity Module). Celá operace by měla trvat 4 hodiny a NASA bude připojení přenášet v přímém přenosu.

Experiment je společným projektem NASA a Bigelow Aerospace, která nafukovací moduly vyvíjí. Po připojení modulu a jeho rozbalení, které je plánované na druhou polovinu května, přijdou ke slovu testy. Ty budou trvat dva roky a sledovat se budou především změny teploty v modulu, odolnost stěn vůči radiaci a mikrometeoritům.

Nafukovací budoucnost

Testovací nafukovací modul BEAM má mít po nafouknutí rozměry 4 × 3,2 metru, nebude ale určený k obývání. Vstup do něj bude po většinu času uzavřen a posádka do něj vstoupí jen několikrát do roka, aby provedla nezbytná měření.

TIP: Bigelow Aerospace: Kdy postavíme nafukovací hotel na oběžné dráze?

Experiment je prvním krokem v plánech Bigelow Aerospace. Pokud vše proběhne bez problémů, v roce 2020 se k ISS vypraví podstatně větší obytný modul B330, určený pro 6 lidí. Ten by měl kapacitu ISS zvětšit až o jednu třetinu. Bigelow Aerospace by nafukovací moduly v budoucnu ráda využila pro stavbu vesmírného hotelu. Využití ale mohou najít i pro cesty k planetkám, Měsíci a k Marsu.

• Zdroj fotografií: Bigelow Aerospace