Jak bojovat proti demencí? Likvidováním zombie buněk v mozku

23.09.2018 - Stanislav Mihulka

Lidstvo stárne a se stárnutím se pojí spousta nepříjemných zdravotních následků. Jedním z nejvážnějších je rozvoj stařecké demence a pokles duševních schopností. Američtí vědci teď přišli s novým způsobem boje proti stařecké demenci. Útočí proti zombie buňkám v mozku.

Zombie buňky, známé též jako senescentní buňky, jsou takové buňky, které se přestaly dělit, ale přesto neumírají. Během stárnutí se zombie buňky v těle postupně hromadí. Nový výzkum přitom ukázal, že odstranění zombie buněk z mozku utlumí řadu projevů neurodegenerativních nemocí.

TIP: Stoprocentně přesný: Nový krevní test na Alzheimera se neplete

Vědci experimentovali na zestárlých myších, kterým dvěma různými způsoby, editací DNA nebo novým léčivem, odstranili zombie buňky z mozku. Myším se pak navrátila schopnost ukládání vzpomínek a z jejich mozků rovněž zmizely záněty. Zatím není jasné, jak zombie buňky v mozku škodí. Za pár let bychom ale už mohli mít k dispozici nové typy léčby, které se zaměří právě na tyto nežádoucí buňky.

Mayo Clinic, Nature