Jak bude vypadat chirurgie ve vesmíru?

27.07.2019 - Michal Švanda

Operacím a chirurgickým zákrokům ve vesmíru se v budoucnosti nejspíš nevyhneme. Astronauti by mohli využívat uzavřené lékařské moduly, 3D tiskárny i kmenové buňky.

<p>Prostor operace bude muset být hermeticky uzavřený, a vesmírní chirurgové tak zřejmě budou pracovat ve speciálních lékařských modulech.</p>

Představuje-li něco noční můru architektů dlouhodobých pilotovaných cest Sluneční soustavou, je to nutnost chirurgicky řešit akutní zdravotní problémy posádky. V současné době platí jediné – co nejrychleji evakuovat postiženého na Zemi. Z Mezinárodní vesmírné stanice jde řádově o hodiny, než se astronaut dostane do péče kvalifikované zdravotnické síly. Při dlouhodobých misích to však nebude možné a akutní chirurgické výkony bude muset provádět trénovaný člen posádky přímo v kosmu.

TIP: Jaká zdravotní rizika podstoupí člověk při cestě na Mars?

Kosmická operace s sebou ponese riziko v mnoha ohledech. Jednak se na palubě stísněné lodi nikdy nebude nacházet kompletní chirurgická výbava, i když tento problém by mohl vyřešit dnes už dostupný 3D tisk. Další komplikaci znamená stav beztíže. Nejenže bude nutné tělo pacienta pevně připoutat k operačnímu stolu, ale veškeré uniklé tělní tekutiny roznese ventilace po celém plavidle, což je krajně nebezpečné, neboť mohou obsahovat množství nebezpečných patogenů. Řešením by se tak mohla stát hermeticky oddělená operační místnost, kompletní zakrytí pacienta a další nákladná opatření.

• Zdroj fotografií: Livescience.com