Jak mozek zpracovává naše denní zážitky během spánku?

30.12.2019 - Nikol Patíková

K zakódování a jemnému doladění našich vzpomínek dochází během extrémně nízké činnosti mozkových vln (tzv. delta-vln), což je fakt odborníkům léta známý. Dlouho se však nevědělo, jak přesně ukládání probíhá, a detaily procesu odhalila teprve nedávná studie: Během spánku se většina neuronů v mozkové kůře vypne, nicméně ještě před „vytažením klíčků ze zapalování“ značně vzroste aktivita především v hipokampu, tedy v části mozku zpracovávající vzpomínky. Ihned poté se převážná část mozkové kůry odmlčí.

TIP: Chcete si pamatovat své sny i po probuzení? Vědci radí, jak na to!

Vědci dlouho předpokládali, že vzpomínky vznikají během této fáze „ticha“. Jenže jak? Nová studie ukázala, že ticho není úplné: V hipokampu zůstane aktivních několik klíčových mozkových buněk, jež pečlivě pracují dál a ukládají naše vzpomínky. Delta-vlny tak zřejmě představují jakési oznámení ostatním mozkovým buňkám, že několik důležitých neuronů nyní potřebuje klid na práci v osamění.