Jak na infarkt? Hydrogelové nanokuličky s proteiny nahradí chirurga

Odstraňování krevních sraženin při infarktu není legrace. Pomohou s tím lékařům nanotechnologie?

12.08.2018 - Stanislav Mihulka

Infarkty jsou stejně časté, jako nebezpečné. Když krevní sraženina ucpe cévu na špatném místě, jde o život. V dnešní době je často nutné přikročit k chirurgickému zákroku, kterým lékař sraženinu odstraní. Teď se ale objevil nový nanoprostředek, který byl mohl chirurgy v léčbě infarktu nahradit.

Američtí vědci vyvinuli léčivo, které obsahují porézní nanokuličky z hydrogelu. Nanokuličky mají v průměru asi 250 nanometrů a jsou naplněné několika proteiny. Na povrchu nanokuličky obalují proteiny, které se váží k fibrinu, což je klíčová složka krevních sraženin. Pod nimi je vrstva proteinu zvaného tPA (z anglického tissue plasminogen activator), který zařídí rozpuštění krevní sraženiny. A úplně uvnitř je dávka proteinu Y-27632, který chrání okolní tkáň před poškozením při opětovném zaplavení čerstvou krví.

TIP: Nečekaná léčba: Náš život možná jednou zachrání injekce sinic přímo do srdce

Když se hydrogelové nanokuličky vpíchou do cévy, putují krví tak dlouho, dokud nenarazí na krevní sraženinu. Povrchové proteiny nanokuliček se poté navážou na fibrin, protein tPA se dostane z nanokuliček a rozpustí krevní sraženinu. A protein Y-27632 přitom ochrání tkáň kolem sraženiny před přívalem krve, čímž zamezí zjizvení srdeční tkáně. V laboratorních testech hydrogelové nanokuličky rozpouštějí sraženiny během minut. Skvěle fungují i u laboratorních potkanů. Teď přijdou na řadu testy na lidech.

North Carolina State University