Jak najít ISS na obloze? Co k tomu potřebujete?

23.12.2017 - Michal Švanda

ISS přelétá nad našimi hlavami velmi rychle

Vidíte-li na nebi pomalu letící „hvězdu“, s největší pravděpodobností se jedná o objekt vytvořený lidskou rukou. Pokud bliká, je zřejmé, že jde o letadlo. Jestliže však svítí stálým světlem nebo jsou jeho proměny pomalé, a sledujete-li jej navíc v prvních hodinách po západu slunce či v posledních hodinách před východem, půjde nejspíš o umělou družici Země.

Mezi ty nejjasnější patří Mezinárodní vesmírná stanice, jejíž jasnost v největším lesku snadno překoná Venuši. ISS oběhne naši planetu přibližně jednou za 90 minut a její přelet celou oblohou trvá několik minut. Pravděpodobnost, že ji spatříte náhodně, je tedy sice vysoká, přesto je lepší stanici vyhlížet právě v čase přeletu. Tuto informaci pro dané pozorovací místo (i předpovědi pro jiné družice) najdete například na adrese www.heavens-above.com nebo v mobilní aplikaci ISS Detector či ISS Spotter.

• Zdroj fotografií: Skywatching.co.uk