Jak vypadá superionizovaný led? Jde o hybrid kapaliny a pevné látky

10.04.2021 - Michal Švanda

Na Uranu a Neptunu může existovat zvláštní forma ledu – chová se současně jako pevná látka i kapalina, vede elektrický proud a má velmi vysokou hustotu...

<p>V superionizovaném ledu tečou atomy vodíku skrz kyslíkovou mřížku.</p>

V superionizovaném ledu tečou atomy vodíku skrz kyslíkovou mřížku.

Vědci dlouho věřili, že tzv. superionizovaný led nebo též superionizovaná voda představuje pouhý artefakt počítačových simulací. Když astronomové do detailů řešili možnou vnitřní strukturu tzv. ledových obrů, tedy Uranu a Neptunu, zdálo se, že by v jejich pláštích při teplotě několika tisíc stupňů a tlaku mnoha gigapascalů mohla existovat zvláštní forma vody: Chová se současně jako pevná látka i kapalina, vede elektrický proud a je velmi hustá. V dané fázi vytvoří atomy kyslíku pevnou krystalickou mřížku – variantu kubické krystalické soustavy – v níž se jako kapalina prohánějí volné vodíkové ionty. Existence takové substance by vysvětlovala podivně skloněná magnetická pole zmíněných planet, neboť ta by se generovala právě v jejich pláštích.

TIP: Až polovina vody v oceánech může být starší než Slunce

Z teorie se stala skutečnost v roce 2018, kdy se odborníkům z Lawrence Livermore National Laboratory podařilo popsané skupenství vody nakrátko laboratorně vyrobit a studovat jeho fyzikální vlastnosti: Zjistili například, že při tlaku 200 GPa taje za teploty 4 725 °C, má 60krát větší hustotu než voda a černou barvu.