Jak vznikají galaktické slapové ohony?

04.12.2021 - Michal Švanda

<p>Dlouhé ohony dvojice galaxií <strong>NGC 4676</strong>, známé jako Myši, byly vytaženy gravitačními slapy v důsledku interakce obou hvězdných ostrovů.</p>

Dlouhé ohony dvojice galaxií NGC 4676, známé jako Myši, byly vytaženy gravitačními slapy v důsledku interakce obou hvězdných ostrovů.

Stejně jako se potkávají tělesa v rámci Sluneční soustavy, potkávají se i hvězdy v hustých systémech a přirozeně se na cestách vesmírem dostávají do vzájemné blízkosti rovněž galaxie. Častěji k tomu dochází v jádrech galaktických kup: Hvězdné ostrovy na sebe při blízkých průletech gravitačně působí a navzájem si „vytrhávají“ celé stálice i galaktický plyn, který pak mezi nimi formuje rozsáhlé slapové ohony.

TIP: Nečekané pozorování: Galaxie, s neobvykle dlouhým ohonem

V uvedených strukturách se rovnováha v galaktickém plynu nezřídka naruší, takže se stávají novými oblastmi intenzivní tvorby hvězd. Popsané slapové ohony tedy patří mezi projevy galaktického kanibalismu.