Nečekané pozorování: Galaxie, s neobvykle dlouhým ohonem

11.10.2017 - Stanislav Mihulka

K existenci neobvyklého proudu plynu ze vzdálené galaxie zřejmě přispívá energie ze splývání kup galaxií

Galaxie s ohonem -<p>Neobvykle dlouhý a zářivý proud plynu ve vzdálené galaxii</p>
Galaxie s ohonem -

Neobvykle dlouhý a zářivý proud plynu ve vzdálené galaxii

Mezinárodní tým astronomů pozoroval neobvyklý fenomén, který doprovází splývání dvou kup galaxií ve vzdáleném vesmíru. Během této monumentální kolize, vzdálené od nás asi 1,6 miliardy světelných let, dochází k tomu, že z jedné galaxie v kupě Abell 1033 vytéká proud plynu.

Zářící ohon galaxie

To by samo o sobě nebylo až tak zvláštní, podobné věci se mezi galaxiemi dějí poměrně často. Velmi neobvyklé ale je, že tento ohon galaktického plynu se nerozplývá v prostoru, jak by měl, a ještě ke všemu je zřejmě jasnější a jasnější, což je jen obtížně vysvětlitelné.

Francesco de Gasperin z nizozemské Leidenské univerzity a jeho tým s něčím takovým rozhodně nepočítali. Svá pozorování přirovnávají ke kondenzačním stopám po letadlech, které by ale zůstávaly na obloze. Proud plynu ze zmíněné galaxie zůstává pohromadě neobvykle dlouho a nějaký neznámý proces mu dodává energii.

TIP: Uvnitř žhnoucí Pece: Kanibalská galaxie požírá své družky

De Gasperin s kolegy uvažují o tom, že se na udržování proudu plynu, který proudí z galaxie již déle než 100 milionů let a intenzivně září, zřejmě podílí (alespoň z části) energie uvolněná během splývání kup galaxií.

Leiden University, Science Advances