Nečekané pozorování: Galaxie, s neobvykle dlouhým ohonem

K existenci neobvyklého proudu plynu ze vzdálené galaxie zřejmě přispívá energie ze splývání kup galaxií

11.10.2017 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní tým astronomů pozoroval neobvyklý fenomén, který doprovází splývání dvou kup galaxií ve vzdáleném vesmíru. Během této monumentální kolize, vzdálené od nás asi 1,6 miliardy světelných let, dochází k tomu, že z jedné galaxie v kupě Abell 1033 vytéká proud plynu.

Zářící ohon galaxie

To by samo o sobě nebylo až tak zvláštní, podobné věci se mezi galaxiemi dějí poměrně často. Velmi neobvyklé ale je, že tento ohon galaktického plynu se nerozplývá v prostoru, jak by měl, a ještě ke všemu je zřejmě jasnější a jasnější, což je jen obtížně vysvětlitelné.

Francesco de Gasperin z nizozemské Leidenské univerzity a jeho tým s něčím takovým rozhodně nepočítali. Svá pozorování přirovnávají ke kondenzačním stopám po letadlech, které by ale zůstávaly na obloze. Proud plynu ze zmíněné galaxie zůstává pohromadě neobvykle dlouho a nějaký neznámý proces mu dodává energii.

TIP: Uvnitř žhnoucí Pece: Kanibalská galaxie požírá své družky

De Gasperin s kolegy uvažují o tom, že se na udržování proudu plynu, který proudí z galaxie již déle než 100 milionů let a intenzivně září, zřejmě podílí (alespoň z části) energie uvolněná během splývání kup galaxií.

Leiden University, Science Advances