Jak vzniklo Hubbleovo extrémně hluboké pole?

24.08.2019 - Michal Švanda

<p>Snímek malé části oblohy zachycuje několik tisíc galaxií</p>

Snímek malé části oblohy zachycuje několik tisíc galaxií

Hubbleovo extrémně hluboké pole představuje snímek malé oblasti oblohy v souhvězdí Pece, který pořídil Hubbleův kosmický dalekohled (HST) při sérii dlouhých expozic s celkovou akumulací přesahující 22 dnů. Fotografie byla publikována v roce 2012 a sběr dílčích expozic zabral 50 dnů pozorovacího času, neboť HST mohl lokalitu sledovat méně než polovinu oběhu kolem Země.

TIP: Soustava teleskopů ALMA prozkoumala Hubbleovo ultrahluboké pole

Cílem Hubbleových hlubokých polí (extrémně hluboké pole není jediným produktem svého druhu) je zachytit i velmi slabé objekty, jejichž světlo k nám přichází ze značných vzdáleností, a reprezentuje tudíž pohled do dávné minulosti. Hluboká pole se vybírají tak, aby se v nich prakticky nevyskytovaly stálice naší Galaxie – každý zářící objekt na snímku je tudíž odlehlou galaxií. Nejvzdálenější ze zobrazených hvězdných ostrovů od nás dělí 13,2 miliardy světelných let, tzn. že se zformovaly jen 450 milionů roků po Velkém třesku.