Jak to začalo? Vznik Sluneční soustavy odstartovala menší supernova

Gravitační kolaps kosmického oblaku, z něhož vznikla Sluneční soustava, mohla spustit exploze supernovy menších rozměrů

30.12.2016 - Stanislav Mihulka

Podle toho, co víme, se Sluneční soustava zrodila z oblaku kosmického plynu a prachu, který se zhroutil gravitačním kolapsem asi před 4,6 miliardami let. Co ale způsobilo, že se ten oblak tehdy začal smršťovat?

Doposud to není úplně jasné. Odborníci obvykle počítají s tím, že spouštěčem byla exploze blízké supernovy. Jenže tomu tak úplně neodpovídají poměry izotopů některých prvků, jaké pozorujeme v meteoritech pocházejících z dob vzniku Sluneční soustavy.

Podezřelým je supernova menší hvězdy

Astrofyzik Yong-Zhong Qian z Minnesotské univerzity v Minneapolisu a jeho kolegové tvrdí, že vědci zatím hledali špatně. Dosavadní výzkum se totiž zaměřoval jen na supernovy hvězd o hmotnosti 15 a více Sluncí.

TIP: Z prachu po výbuchu supernovy by se dalo uplácat 7 tisíc zeměkoulí

Qianova skupina si naproti tomu namodelovala exploze supernov hvězd o hmotnosti 12 a méně Sluncí. Podle jejich modelu se při takových menších supernovách mohou objevit ohromná množství neutrin. Působením těchto neutrin by pak vznikal izotop beryllia-10. To pěkně vysvětluje vysoký obsah tohoto izotopu, který dnes pozorujeme v dávných meteoritech.

NASA / JPL-Caltech / Harvard-Smithsonian CfA