Jak zatočit s malárií? Začněme tím, že budeme léčit komáry

02.03.2019 - Stanislav Mihulka

Pokud komáry vyléčíme, mohou dál hrát svou nezastupitelnou roli v ekosystému, lidem už ale nebudou nebezpeční

<p>Samotné komáří štípnutí není příjemné, ale ani nebezpečné.</p>

Samotné komáří štípnutí není příjemné, ale ani nebezpečné.

Vyhubení všech komárů by nepochybně ukončilo éru malárie a dalších nepříjemných chorob, které komáři přenášejí. Má to ale háček. Komárů je nesmírně mnoho a jsou velice odolní. Rychle se stávají rezistentními i na ty nejlepší insekticidy. Také hrají určitou roli v ekosystému, například jako potrava pro mnoho dalších živočichů, kterým by určitě scházeli.

Vědci z amerického Harvardu proto navrhují jiný postup. Namísto likvidace komárů bychom je mohli léčit. Štípali by sice dál a byli by pořád stejně nepříjemní, nepřenášeli by ale malárii nebo i další problematické choroby.

TIP: Nová zbraň proti malárii: Experimentální insekticid způsobí, že komáři vybuchnou

Badatelé použili atovakvon, chemickou látku, která je poměrně účinná proti některým prvokům, včetně zimniček, tedy původců malárie. V experimentech si ověřili, že když se komáři na chvíli dostanou do kontaktu s atovakvonem, spolehlivě u nich zlikviduje všechny původce malárie, které má dotyčný komár v těle. Látka přitom nijak neovlivní schopnost komára dál žít a množit se. Podobné látky by se mohly natírat na sítě proti komárům, okna, nábytek či další povrchy a lidé v oblastech s výskytem malárie by se tak mohli chránit před touto vražednou nemocí.