Jak zatočit s rakovinou? Švýcarští vědci přeměnili její buňky na neškodný tuk

17.01.2019 - Stanislav Mihulka

Nový léčebný postup švýcarských vědců vzbuzuje naděje - nebezpečné rakovinové buňky se jim podařilo přeměnit na neškodný tuk

<p>Nahoře tkáň nádoru před léčbou, dole po léčbě. Nádorové buňky zeleně, tukové buňky červeně a nádorové buňky proměněné na tuk tmavě žluté.</p>

Nádorová onemocnění u nás patří k nejrozšířenějším příčinám úmrtí a ve vyspělých zemích potká rakovina zhruba třetinu lidí. Není proto divu, že se vědci snaží najít nové a nové způsoby, jak zákeřnou nemoc porazit. Některé z testovaných postupů léčby jsou opravdu nečkané. Platí to i pro případ švýcarských odborníků, kteří proměnili nádorové buňky na neškodný tuk.

Kouzla lidského těla

To, co zní jako recept z lexikonu čar a kouzel, je ve skutečnosti běžný fyzilogický proces. Když se lidské tělo snaží zahojit poranění nebo když roste zárodek v děloze, některé buňky se ve vhodnou chvíli „omladí“ a změní se na buňky, které jsou pohyblivé a mohou se proměnit v jiné typy buněk. Tento mechanismus je pro nás velmi přínosný, má ale bohužel i svoji stinnou stránku. Zneužívají ho totiž nádorové buňky, které se v podobě „omlazených“ buněk šíří neboli metastázují po těle pacienta.

TIP: Mýty o rakovině: Pověry, kterým možná věříte i vy

Částečnou výhodou výše popsaného procesu je, že nádorové buňky jsou ve své omlazené podobě vlastně docela zranitelné a vhodnou kombinací léků je možné tyto buňky přinutit, aby se změnily v něco méně nebezpečného. Švýcarský tým to dokázal (i když prozatím jen u myší) s vypěstovanými lidskými nádory prsu. Jejich léčba přinutila omlazené buňky rakoviny, aby se proměnily na neškodné tukové buňky.

Cell Press, University of Basel