Jako kolibřík: Myanmarský jantar vydal nejmenšího známého dinosaura

Nejmenší známý dinosaurus vážil dva gramy, měl tlamu plnou ostrých zoubků a nejspíš lovil hmyz

13.03.2020 - Stanislav Mihulka

Myanmarský jantar z období křídy se opravdu překonává. V poslední době nás zásobuje jedním pozoruhodným objevem za druhým. Tím nejnovějším je úžasná a velmi zvláštní fosilie maličkého dinosaura, který v pryskyřici uvízl asi před 99 miliony let. Tvor velikosti kolibříka je podle všeho nejmenším známým dinosaurem vůbec.

Dinosaurus kolibřík dostal jméno Oculudentavis khaungraae. Podle paleontologů vážil pouhé dva gramy. Navzdory drobné velikosti to zřejmě nebylo žádné neviňátko. V tlamě měl přibližně stovku drobných zubů, které byly pořádně ostré. Vlastně jde o největší počet zubů, jaký jsme u podobných dinosaurů zaznamenali. Měl zuby doslova po celé tlamě, kterou zřejmě dokázal otevírat velmi doširoka.

TIP: Objev v jantaru: Krásně zachovalá křídla z doby před 99 miliony let

Nepochybnně šlo o dravce. Odborníci se domnívají, že okuludentavis mohl vzhledem ke své velikosti lovit maximálně hmyz nebo další druhy bezobratlých té doby. V jantaru se bohužel zachovala jen hlava tohoto trpaslíka, navíc v nijak dobrém stavu. Zdá se totiž, že se do tohoto kusu jantaru provrtávali mlži a poškodili části nalezené lebky. Přesto jde o skvělý objev, který rozšiřuje naše představy o druhohorních dinosaurech.