Jantar ukrýval nejstarší fosilii včely obalenou pylem. Létala před 100 miliony let

17.02.2020 - Stanislav Mihulka

V myanmarském jantaru objevili vědci oregonské univerzity prastarou včelu z období střední křídy. Pravčela žila zhruba před 100 miliony let

<p>100 milionů let stará včela <em>Discoscapa apicula</em> v jantaru.</p>

100 milionů let stará včela Discoscapa apicula v jantaru.

Včely opylovaly kvetoucí rostliny již velmi dávno. Bylo to v období křídy, dlouhé miliony předtím, než Zemí otřásl náraz obrovského meteoritu. Dokazuje to nedávný unikátní nález fosilie v jantaru z jihoasijského Myanmaru, který představuje nepřeberné zřídlo zajímavých křídových fosilií.

Vědci v jednom kusu takového jantaru objevili primitivní včelu doposud neznámého druhu, která byla v okamžiku lapení do pryskyřice stále ještě obalená pylem. Včela dostala jméno Discoscapa apicula a jde o zatím nejstarší známý nález včely s pylem. Jantar se včelou pochází z období střední křídy a vznikl před 100 miliony let.

TIP: Extrémně vzácný nález: Vědci objevili vyhynulého hlavonožce v jantaru

Podobné nálezy primitivních včel jsou vzácné a velmi cenné. Fosilní záznam včel je bohatý, ale pochází v naprosté většině případů z mladších geologických období. Nalezené včely přitom bývají velmi podobné těm dnešním. Odborníci se domnívají, že úplně první včely, které se živily pylem, se objevily asi před 130 miliony let. Kvetoucí rostliny zřejmě vznikly jen o něco dříve. Od té doby jsou evoluční cesty kvetoucích rostlin a včel navzájem těsně propletené.