Jaký je nejvyšší známý počet stálic v jednom hvězdném systému?

24.04.2021 - Michal Švanda

Hvězdný systém jako je ten náš – tedy jen s jednou hvězdou je ve vesmíru překvapivě vzácný. Podle odhadů se totiž 80 % stálic, a možná i vyšší počet, nachází ve vícenásobných systémech. Jaký je ale nejvyšší známý počet stálic v jednom hvězdném systému?

<p>Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě <strong>HD 98800</strong> existují planety, mohou takový pohled zakoušet. </p>

Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě HD 98800 existují planety, mohou takový pohled zakoušet.

Hvězdy se ve vesmíru jen zřídka vyskytují osamoceně – a například naše Slunce k uvedeným výjimkám patří. Podle odhadů se totiž 80 % stálic, a možná i vyšší počet, nachází ve vícenásobných systémech. Výskyt dvoj-, troj- i vícehvězd souvisí s historií jejich vzniku: Při formování z mateřské pramlhoviny oblak plynu hierarchicky fragmentoval, a v jednom místě tak současně vzniklo větší množství stálic. Některé byly ze seskupení – z otevřené hvězdokupy – vypuzeny, jiné se k sobě navázaly a vytvořily vícenásobnou soustavu.

TIP: Jakým způsobem obíhají planety kolem dvojhvězd?

Dvojhvězdy jsou ve vesmíru běžné, trojhvězdy nepředstavují vzácnost. Nejpočetnější známé systémy tvoří sedmihvězdy, přičemž astronomové zatím vědí o dvou: ν Scorpii a AR Cassiopeiae. V obou případech se jedná o složité hierarchické soustavy, pozorovatelné i malými dalekohledy.

Vícenásobné hvězdné systémy:

• Dvojhvězdný: Sirius (souhvězdí Velkého psa), Spica (souhvězdí Panny)
  • Tříhvězdný: Alpha Centauri (souhvězdí Kentaur), Gliese 667 (souhvězdí Štíra), Fomalhaut (souhvězdí Jižní ryby)
  • Čtyřhvězdný: Capella (souhvězdí Vozky), Mizar (souhvězdí Velké medvědice)