Jaký mozek mají elitní sportovci? O 82 procent rychlejší!

01.08.2016 - Stanislav Mihulka

Extrémní sportovci nevynikají jen ve svém sportu, ale i ve výkonu mozku

Sam Bird -<p>Výzkumy naznačují, že sportovci zvládají fyzický i duševní stres výrazně lépe, než netrénovaní lidé.</p>
Sam Bird -

University College London uskutečnila ve spolupráci se společností Dunlop Tyres sérii testu s dobrovolníky z řad zkušených sportovců i běžných smrtelníků. V nich se ukázalo, že muži i ženy sportovci zvládají fyzický i duševní stres výrazně lépe, nežli méně špičkově trénovaní lidé.

Za sportovce se výzkumu zúčastnili motocyklista John McGuinness, hvězda volného lezení Leo Houlding, závodní jezdec Sam Bird, skokan v létajícím obleku Alexander Polli a zlatá olympijská medailistka ve skeletonu Amy Williams. Sportovce pak doplnila pětice netrénovaných.

Účastníky testů nejprve vystavili důkladnému tělesnému a také duševnímu stresu. Pak museli plnit úkoly, které spočívaly v rozeznávání tvarů a vzorů na čas. Po fyzickém stresu, který spočíval v jízdě na šlapadlech až do vyčerpání, fungoval mozek sportovců o 82 procent rychleji, kdežto při duševním stresu, který spočíval v rozptylování při rozeznávání tvarů, to sportovci zvládali asi třikrát lépe, než nesportovci. Zatím není jasné, jestli za výkonnějšími mozky sportovců je trénink nebo spíš dědičnost, vědci ale věří, že by lidé na sobě měli pracovat a že to pomáhá.

Phys.org