Jáma s kostmi v Chorvatsku je nejstarším známým případem masového vraždění

17.03.2021 - Stanislav Mihulka

Před 6 200 lety se na území dnešního Chorvatska odehrál jeden z nejstarších známých případů masového vraždění

<p>Masový hrob se 41 oběťmi v chorvatském Potočani.</p>

Masový hrob se 41 oběťmi v chorvatském Potočani.

Násilí a vraždy provázejí lidstvo od jeho počátků. Potvrzuje to i archeologický výzkum v Chorvatsku – ve vesnici Potočani zde v roce 2007 při stavbě garáže objevili prastarý hrob, který ukrýval větší množství lidských ostatků.

Archeologický průzkum, který zde odstartoval v roce 2012 ukázal, že jde o masový hrob celkem 41 lidí. Jejich pohřeb byl velmi ledabylý. Pravděpodobně prostě někdo naházel mrtvoly na jednu hromadu. Kosti přibližně stejným dílem náležejí mužům i ženám, kteří zřejmě pocházeli z místní zemědělské komunity. Žili a pak společně zahynuli v době zhruba před 6 200 lety.

Masakr v Potočani

Analýza DNA prozradila, že asi 70 procent mrtvých nebylo s nikým dalším pohřbeným v těsném příbuzenském vztahu. To podle archeologů vylučuje, že by šlo o vyřizování účtů mezi dvěma rody, ve stylu pokrevní msty. 13 mrtvých nese fatální zranění na lebce, zatímco u většiny mrtvých scházejí jasné stopy zabití. Mohli být uškrceni, anebo zasaženi do měkkých částí těla.

TIP: Hromadný hrob v ruské Jaroslavli ukrýval oběti krvavého řádění Mongolů

Vědci se domnívají, že jde o nejstarší objevený doklad masového zabíjení. Spekulují o tom, že k tomuto aktu násilí došlo kvůli nepříznivému podnebí anebo snad přelidnění. Jak ale ukazuje chování šimpanzů, kteří nemají s vyvražďováním dalších skupin šimpanzů problém, lidé v Potočani pro masivní zabíjení možná ani žádný konkrétní důvod nepotřebovali.

New Atlas