Jantar z období křídy ukrýval perfektně zachovalou fosilii starobylého kraba

Vůbec poprvé vědci objevili kompletně zachovalého kraba zkamenělého v jantaru. Tento dokonale zachovalý korýš, který pochází z období křídy, může patřit mezi nejstarší zástupce krabů obývajících sladkovodní prostředí

27.10.2021 - Stanislav Mihulka

Už jsme si zvykli, že jantar z Myanmaru obsahuje spoustu zajímavých fosilních nálezů z období křídy, tedy ze sklonku druhohor. A stále se objevují další. Nejnověji jde o pozoruhodný nález starobylého kraba, který dostal jméno Cretaspara athanata. Fosilie z této skupiny jsou přitom v jantaru naprosto výjimečné.

Členovci se v jantaru nacházejí běžně. Obvykle jde ale o převážně suchozemské skupiny, jako je hmyz, mnohonožky nebo třeba štíři, jejichž zástupci lezou po stromech a snadno se mohou dostat do kontaktu s čerstvou pryskyřicí. U krabů, kteří obvykle žijí ve vodě, je to ale obtížně představitelné, pokud by nešlo o suchozemské zástupce.

Krab s obojživelnými sklony

Krab objevený v jantaru žil asi před 105 až 95 miliony let. Měří jen dva milimetry a podle odborníků je skvěle zachovalý. Krab Cretaspara athanata zřejmě žil dílem ve sladké vodě a dílem na souši. K této úvaze paleontology přivedl fakt, že stromy, které produkují pryskyřici, obvykle rostou daleko od slané vody.

Nalezená fosilie je vůbec nejlépe zachovalým dokladem o tomto tvorovi, zachovaly se dokonce i měkké tkáně a jemné části, které jinak zub času ohlodá úplně dokonale. „Tento exemplář je naprosto velkolepý, protože je jediný svého druhu. Je naprosto kompletní, nechybí mu vůbec nic,“ uvedl hlavní autor studie Javier Luque z Harvardu.

TIP: Extrémně vzácný nález: Vědci objevili vyhynulého hlavonožce v jantaru

Severní Maynmar má jedny z nejbohatších zásob jantaru na světě. Teď ale nejspíš tento zdroj zajímavých objevů poněkud vyschne. Paleontologové totiž kvůli nepřijatelnému jednání myanmarské vojenské junty a páchání genocidních zločinů vyhlásili moratorium na výzkum myanmarského jantaru, který byl objeven po roce 2017.