Japonská sonda Hajabusa 2 nezahálí: Již nyní míří k novým cílům

12.01.2021 - Martin Reichman

Úspěšná japonská sonda dostala nové úkoly – opět míří k neznámým planetkám

Po úspěchu primární šestileté mise Hajabusa 2 k blízkozemní planetce Ryugu a dopravení odebraných vzorků na Zemi, dostala sonda nové úkoly. I tentokrát půjde o průzkum vesmírných poutníků – planetek 2001 CC21 a 1998 KY26. K první z nich by měla sonda dorazit během léta 2026, druhou pak Hajabusa 2 má navštívit o pět let později. V obou případech má jít jen o blízký průlet a sonda tedy tentokrát nebude odebírat žádné vzorky.

Prvním cílem je planetka s označením 2001 CC21, která se svou velikostí (okolo 900 metrů) podobá Ryugu a je pravidelným blízkozemním návštěvníkem. U ní se Hajabuse nezdrží a zřejmě tak nedojde na složité vědecké úkoly.

Druhým cílem je planetka s označením 1998 KY26, která je podstatně menší, než s čím měla Hajabusa doposud čest. Podle dosavadních pozorování měří tento kus vesmírné skály jen okolo 30 metrů.

TIP: Dvojitý úspěch: Vzorky z Měsíce i z planetky Ryugu dorazily na Zemi

Menší velikost cíle byla zvolena záměrně, neboť právě o objektech menších než 100 metrů máme zatím jen velmi málo poznatků. Vědci doufají, že jim Hajabusa 2 přinese užitečné odpovědi (mimo jiné) v otázkách historie naší planety. Planetka 1998 KY26 je pro vědce zajímavá i z jiného důvodu – dřívější pozorování totiž ukazují, že se velmi rychle otáčí kolem své osy (zhruba každých 10 minut). Tento objekt by sonda měla zkoumat ve viditelném i infračerveném světle. Zahálet Hajabusa 2 nemá ani během dlouhého přesunu – vědci sondě na cestu „naordinovali“ například pozorování exoplanet a zodiakálního světla.