Japonská sonda Hajabusa 2 poslala zatím nejdetailnější snímky asteroidu Ryugu

31.07.2018 - Stanislav Mihulka

Japonská sonda Hajabusa 2 vyfotila povrch asteroidu Ryugu ze vzdálenosti 6 kilometrů. Snímky poslouží k výběru místa pro přistání...

<p>Detailní pohled na povrch asteroidu Ryugu</p>

Detailní pohled na povrch asteroidu Ryugu

Japonská meziplanetární sondy Hajabusa 2 odstartovala 3. prosince 2014 a vyrazila na cestu ke zhruba kilometrovému asteroidu 162173 Ryugu. Cílem mise je přistát na asteroidu, odebrat z něj vzorky, a pak je dopravit zpět na Zemi. Letos 27. června Hajabusa 2 konečně dorazila k cíli a přešla na oběžnou dráhu kolem asteroidu.

Sonda teď bude studovat asteroid po dobu 18 měsíců. Po odebrání vzorků se vydá zpátky, přičemž k Zemi by měla dorazit v prosinci 2020. Přistát by měla u základny a kosmodromu Woomera v jižní části Austrálie.

Odběr vzorků na asteroidu

Hajabusa 2 obíhá kolem Ryugu v průměrné vzdálenosti asi 20 kilometrů. Občas se ale dostane podstatně blíž. Před pár dny operátoři mise snížili vzdálenost sondy od asteroidu až na zhruba 6 kilometrů, aby mohli co nejlépe pozorovat povrch Ryugu.

TIP: Hajabusa 2: Japonská sonda přistane na planetce a přiveze vzorky na Zemi

Takto se jim podařilo získat zatím nejvíce detailní snímky asteroidu Ryugu. Jsou na nich patrné krátery, a také značný počet balvanů na povrchu asteroidu. Podle představitelů japonské kosmické agentury JAXA jsou tyto snímky velmi důležité při výběru vhodného místa pro přistání a odběr vzorků.

• Zdroj fotografií: JAXA