Japonská sonda podruhé úspěšně dosedla na povrch asteroidu Ryugu

12.07.2019 - Martin Reichman

Hajabusa 2 hlásí úspěch. Japonská sonda podruhé dosedla na asteroid Ryugu a odebrala z něj vzorky

Japonská vesmírná agentura JAXA v prosinci 2014 vyslala meziplanetární sondu Hajabusa 2 k blízkozemní planetce 162173 Ryugu. Ke svému cíli sonda dorazila na konci června 2018 a od té doby plní u planetky různé vědecké úkoly. V říjnu 2018 měla Hajabusa 2 z povrchu planetky odebrat první vzorky. Kvůli nevhodnému složení substrátu ve zvolené oblasti ale museli operátoři sondy změnit plány a první odběr vzorků odložit.

Na odběr vzorků tedy došlo až sklonku února 2019. Hajabusa 2 se těsně přiblížila k povrchu planetky a zařízením SMP pro odběr vzorků, které připomíná chobot, se dotkla povrchu a vypálila do Ryugu tantalový projektil o váze 5 gramů rychlostí asi 1 000 kilometrů za hodinu. Zásah zvedl oblak prachu materiálu z planetky, který sonda nadvakrát odebrala.

Vesmírné repete

Tím ale mise sondy zdaleka neskončila. Na asteroid Hajabusa 2 zacílila opět na počátku dubna, kdy na jeho povrch vypálila dvoukilový měděný projektil, který vytvořil na povrchu umělý kráter s průměrem okolo 20 metrů. V polovině května se sonda opět přiblížila k povrchu asteroidu, aby si místo označila. První pokus sice nevyšel, ale opakované „značkování“ na počátku června již skončilo úspěchem. Nyní se na místo sonda vrátila, aby z povrchu podruhé odebrala vzorky.

Sestup k asteroidu zahájila už ve středu, těsně k povrchu se přiblížila v brzkých ranních hodinách ve čtvrtek. Nedosedla přímo do vyhloubeného kráteru, ale zhruba dvacet metrů od něj. Vzorky horniny odebrala pomocí sběrné hubice, skrze níž se na okamžik dotkla povrchu asteroidu.

Přestože jde o mimořádný úspěch, není ještě jasné, zda odebrané vzorky doputují na Zemi. Sonda totiž nedisponuje zařízením, které by potvrdilo přítomnost materiálu v úložném pouzdře. Zdali v tomto úkolu mise uspěla, se odborníci dozví až ke konci příštího roku, kdy se sonda vrátí k Zemi.

TIP: Japonské rovery sondy Hayabusa-2 poslaly první snímky z povrchu asteroidu

Vesmírem už Hajabusa 2 cestuje čtyři a půl roku. Loni v červnu dorazila k povrchu asteroidu Ryugu. Od té doby na něm vysadila kontejner s dvojicí robotů (Rover-1A a Rover-1B), a také německý přistávací modul MASCOT. Během tohoto léta má vypustit ještě druhý kontejner MINERVA-II 2 s dalším robotem Rover-2. Přistání na povrchu je plánováno na červenec.

JAXA, ČT24, ČTK