Japonské rovery sondy Hayabusa-2 poslaly první snímky z povrchu asteroidu

Malé robotické sondy Rover-1A a 1B úspěšně přistály na asteroidu a pracují na jeho povrchu

27.09.2018 - Stanislav Mihulka

Japonská vesmírná agentura JAXA dosáhla v pátek 21. září skvělého úspěchu. Jejich meziplanetární sonda Hajabusa 2, která 27. června letošního roku doletěla k asteroidu Ryugu, na tento asteroid vysadila dvě malé robotické sondy programu MINERVA-II1, které se jmenují Rover-1A a Rover-1B.

Napínavé přistání přibližně jednokilogramových roverů se podařilo a rovery poté poslaly ze vzdálenosti 280 milionů kilometrů unikátní snímky. Jde o první záběry v historii, které pořídilo lidské zařízení z povrchu asteroidu.

Snímky z asteroidu Ryugu

Úplně prvním snímkem je poněkud rozmazaný záběr Roveru-1A. Rover ho pořídil ve chvíli, kdy rotoval. Operátoři programu přivítali snímek s nadšením, i když na něm není téměř vidět. Přinesl jim totiž jistotu, že se přistání povedlo, a že systémy Roveru-1A fungují.

TIP: Japonská sonda Hajabusa 2 poslala zatím nejdetailnější snímky asteroidu Ryugu

Jen o malý okamžik později pořídil svůj první záběr povrchu asteroidu Ryugu druhý rover. Na snímku je zřetelně vidět část asteroidu s detaily jeho povrchu, a také odlesky slunečního svitu. O den později Rover-1A pořídil ještě jeden snímek, právě ve chvíli, kdy skákal po povrchu asteroidu. I tento snímek je částečně rozmazaný, jsou na něm ale vidět detaily povrchu asteroidu i jeho tvar. Mise sondy Hajabusa 2 bude pokračovat do prosince 2019 a za další rok by sonda měla dorazit k Zemi i s odebranými vzorky povrchu asteroidu Ryugu.

JAXA