Japonský startup Astroscale testuje „lovce odpadu“ na orbitě Země

Astroscale je první komerční společností, která uskutečnila test se zachycením objektu na oběžné dráze

01.09.2021 - Stanislav Mihulka

Japonský startup Astroscale se chce připojit k boji s orbitálním odpadem. Letos 22. března poslali na oběžnou dráhu systém ELSA-d (End-of-Life Services by Astroscale demonstration). Tvoří ho dva satelity  Servicer o hmotnosti 184 kg, což je prototyp lovce odpadu a pak 17kilogramový cubesat Client, který představuje simulovaný orbitální odpad.

Ve středu 25. srpna systém ELSA-d prošel první fází orbitálních experimentů. Pozemní kontrola nejprve uvolnila mechanismus, který zajišťoval připojení cubesatu Client. Cubesat se uvolnil a mírně se vzdálil od satelitu Servicer. Poté byl Client opět „uloven“ satelitem Servicer, pomocí magnetické technologie.

Testy na orbitě

Uvedený manévr se několikrát zopakoval. Experti Astroscale v této fázi testů prověřili a kalibrovali příslušné senzory, jejichž úkolem je zajišťovat bezpečné přiblížení k objektům na oběžné dráze a jejich zachycení. Astroscale se díky tomuto úspěchu stali první komerční společností, která uskutečnila experiment s polapením objektu na oběžné dráze.

TIP: Evropský satelit ClearSpace-1 odklidí orbitální odpad při sebevražedné misi

Zakladatel a šéf Astroscale Nobu Okada si pochvaluje, že šlo o „fantastický první krok v ověření klíčových technologií“, které jsou nutné pro úspěšné odklízení orbitálního odpadu. Test byl řízen z pozemního kontrolní střediska Astroscale, které se nachází v Harwellu ve Velké Británii. Operátoři ale využili služeb celkem 16 pozemních stanic ve 12 zemích světa, díky čemuž mohli být v nepřetržitém kontaktu s ELSA-d po dobu 30 minut. Obvykle je to přitom ve srovnatelných situacích možné jen cca 5 až 15 minut. V následujících měsících čekají Astroscale další, náročnější testy.