Evropský satelit ClearSpace-1 odklidí orbitální odpad při sebevražedné misi

12.12.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Čtyřruký robot ClearSpace-1 během testu uloví vesmírný odpad, zneškodní ho, a poté i s ním zanikne.</p>

Na nízkých oběžných drahách kolem Země se dnes pohybuje neuvěřitelné množství odpadu. Nachází se tam více než tři tisíce nefunkčních satelitů a desítky milionů menších úlomků kosmického odpadu. Každý kus odpadu se přitom na orbitě pohybuje značnou rychlostí desítek tisíc kilometrů za hodinu. Někdy se velké kusy odpadů srazí a vznikne ohromné množství dalších malých kousků, které se rozletí po oběžné dráze jako kulky.

Vesmírné agentury i soukromé společnosti se snaží s vesmírným odpadem vypořádat. Evropská vesmírná agentura ESA nyní do boje nasadí čtyřrukého robota ClearSpace-1. Na svůj první test by měl vyrazit v roce 2025, přičemž by měl na oběžné dráze předvést ukázkové sebeobětování.

Sebevražedný uklízeč

Tým mise ClearSpace-1 už robotovi vybral jeho cíl, středně velký kus odpadu, který má přezdívku Vespa. Krouží kolem Země ve výšce asi 800 kilometrů a jeho hmotnost je asi 100 kilogramů. ClearSpace-1 přiletí k Vespě, obejme ji svými čtyřmi končetinami a pak společně zamíří dolů do hustší atmosféry, kde jak robot, tak i vesmírný odpad zaniknou.

TIP: Britský satelit RemoveDEBRIS úspěšně harpunoval kosmický odpad

Celá mise sebevražedného úklidového robota přijde na zhruba 133 milionů dolarů (asi 3,66 miliardy korun). Je jasné, že takový typ mise, při které je možné s vysokými finančními náklady zlikvidovat jediný kus orbitálního odpadu, nejspíše nebude univerzálním řešením problému na oběžné dráze. ESA si ale slibuje, že by ClearSpace-1 mohl nalézt uplatnění při likvidaci vybraných velkých a nebezpečných kusů vesmírného odpadu.