Japonští vědci použili Tokijský nebeský strom k testu Einsteinovy relativity

12.04.2020 - Stanislav Mihulka

Experiment na druhé nejvyšší stavbě světa potvrdil, že hlouběji v gravitačním poli Země běží čas o něco pomaleji

<p>Tokyo Sky Tree, nejvyšší stavba Japonska</p>

Tokyo Sky Tree, nejvyšší stavba Japonska

Einsteinova teorie relativity předpovídá, že hmotné objekty zakřivují časoprostor svou gravitací. Opravdu masivní objekty působí na časoprostor do té míry, že to naše přístroje mohou změřit. Einsteinova relativita mimo jiné předpovídá, že čas běží pomaleji, když je měřen hlouběji v gravitačním poli nějakého tělesa, než když takové měření proběhne méně hluboko v gravitačním poli.

Tuto předpověď ověřovali fyzici v laboratořích, a také v reálném světě, pomocí satelitů s velice přesnými hodinami. V takovém případě se satelity pohybovaly na oběžných drahách, které dělily tisíce kilometrů. Japonští badatelé nedávno uspořádali unikátní experiment, během něhož k ověření zmíněné Einsteinovy předpovědi využili telekomunikační věž Tokyo Sky Tree, čili „Tokijský nebeský strom“. Tato věž je vysoká 634 metrů a v současné době je druhou nejvyšší stavbou na světě po mrakodrapu Burdž Chalífa v Dubaji.

TIP: Stále platí! Einsteinova teorie prošla testem v centru Mléčné dráhy

Vědci při experimentu použili dvoje extrémně přesné hodiny. Jedny z nich umístili do přízemí věže a druhé na tzv. Druhé pozorovací podlaží, které se nachází ve výšce 450 metrů. Díky ultrapřesným měřením se jim podařilo potvrdit, že Einsteinova relativita skutečně stále platí. Japonský tým zároveň přiznává, že výzva Einsteinovy relativity byla jen třešničkou na dortu. Vědci by rádi podobný systém využívali pro přesná měření v terénu, například pro geologické pohyby. A potřebovali jej vyzkoušet mimo laboratoř.

RIKEN