Je možné zešedivět strachy?

26.09.2021 - redakce 100+1

Je opravdu možné, aby někomu zešedivěly vlasy strachem? A proč vůbec lidem vlasy bělají?

Zbarvení vlasů obecně způsobuje kombinace dvou pigmentů – hnědočerného eumelaninu a červenohnědého feomelaninu. Šediny však žádný bílý ani šedý pigment neobsahují. Vlasovou pokrývku tvoří keratin, tedy přirozeně bezbarvá stavební bílkovina. Pokud se pigment do vlasu nedostane, jeví se nám porost hlavy jako světlejší.

Barva vlasů se může změnit z nejrůznějších příčin: U dětí k tomu často dochází během růstu, kdy se aktivují a deaktivují různé geny odpovědné za blokování či naopak produkci pigmentů. A genetika také ovlivňuje, kdy začneme šedivět, přičemž u většiny lidí se nejdříve „odbarví“ chloupky v nose.

TIP: Tajemství zrzků rozluštěno: Co rozhoduje o barvě ryšavých vlasů?

Bělání vlasů mohou mít na svědomí i různé nemoci, poruchy a podvýživa. Podle studie na myších provedené v roce 2013 dokáže stres „donutit“ buňky generující pigment, aby migrovaly dál od vlasových kořínků, což vede k zešedivění. U lidí se ovšem nic podobného zatím neprokázalo.