Je to oficiální! Americká sonda Voyager 2 vstoupila do mezihvězdného prostoru

12.12.2018 - Stanislav Mihulka

Americká sonda Voyager 2 proletěla heliopauzou a teď ji opékají intenzivní paprsky kosmického záření

<p>Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 145 AU.</p>

Podle představitelů NASA je teď na čase říct sbohem jednomu z největších poutníků, jaké kdy lidská civilizace vyslala na cesty. NASA právě oznámila, že jejich sonda Voyager 2, která se vydala do vesmíru 20. srpna 1977, nedávno překročila hranici mezihvězdného prostoru. Aktuálně sondu od Země dělí vzdálenost 120 AU.

Sonda Voyager 2 je doposud jedinou kosmickou sondou, která navštívila všechny čtyři plynné obry naší Sluneční soustavy. Na svoje konto si připsala objev celkem 16 měsíců, stejně jako zvláštní přechodný fenomén Velké tmavé skvrny v atmosféře Neptunu nebo praskliny na povrchu ledového měsíce Europa.

Překročení heliopauzy

Vědci čekali na tento okamžik od loňského srpna, kdy data z Voyageru 2 ukázala, že se sonda nachází poblíž heliopauzy, „bubliny“ komplikovaného tvaru, kterou vytváří proudění elektricky nabitých částic slunečního větru. V heliopauze se vyrovnává působení slunečního větru a okolního mezihvězdného prostředí. Právě heliopauza je přitom jednou z oblastí, které je možné považovat za hranici Sluneční soustavy.

TIP: Co je helipauza? Dostal se Voyager 1 za hranici Sluneční soustavy?

Podle údajů sondy překročil Voyager 2 heliopauzu zřejmě 5. listopadu, tedy asi před měsícem. Teď se Voyager 2 pohybuje v mezihvězdném prostředí, kde se setkává s mnohem intenzivnějším kosmickým zářením. Nárůst množství detekcí vysokoenergetických částic kosmického záření operátorům sondy prozradil, že se dostala za heliopauzu. Voyager 2 by to měl bez problémů zvládnout a bude pokračovat dál ke hvězdám. Stejný úspěch si před více než čtyřmi lety připsala i sonda Voyager 1. I ta stále funguje a aktuálně se nachází ve vzdálenosti 145 AU od Země.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL