Jedna planeta systému TRAPPIST-1 má železné jádro jako Země

09.05.2018 - Stanislav Mihulka

Planeta TRAPPIST-1e má s velkou pravděpodobností ohromné železné jádro

<p>Slibná planeta TRAPPIST-1e</p>

Slibná planeta TRAPPIST-1e

Planetární systém TRAPPIST-1 nás nepřestává udivovat. Červený trpaslík a jeho sedm exoplanet jsou prostě úžasní. A po novém objevu jsou snad ještě zajímavější.

Astronomové Gabrielle Englemann-Suissa a David Kipping z Kolumbijské univerzity zjistili, že jedna z kamenných planet tohoto systému s pravděpodobností 99,3 procent má železné jádro. Shodou okolností jde o jednu z planet, která v systému obíhá v obyvatelné zóně, kde by se mohla vyskytovat i kapalná voda.

Exoplaneta se železným jádrem

Dotyčnou planetou je TRAPPIST-1e a její železo-křemičité jádro by mělo být skutečně impozantní. Podle propočtů astronomů tvoří jádro přinejmenším polovinu objemu planety. Na Zemi přitom jádro představuje pouhých 15 procent z celé planety.

TIP: Nadějné světy: Některé planety systému TRAPPIST-1 udrží atmosféru miliardy let

Planeta TRAPPIST-1e je o něco málo menší než Země a obíhá v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy. Podle vědců je možné, že má k dispozici i dostatečně výkonné magnetické pole, které by ji mohlo chránit před zářením červeného trpaslíka. Znamená to, že v tuto chvíli jde o jednu z planet nejpodobnějších Zemi, jakou známe.

Cesta do systému TRAPPIST-1:

• Zdroj fotografií: NASA / JPL - Caltech