Jehla v kupce sena: Astronomové objevili unikátní trio hnědých trpaslíků

31.03.2020 - Stanislav Mihulka

Vědci zapojení v projektu hledání planet u velmi chladných hvězd, objevili zajímavé trio hnědých trpaslíků

<p>Soustava teleskopů SPECULOOS na chilské hoře Paranal. Projekt SPECULOOS vystopoval systém hnědých trpaslíků ve vzdálenosti 119 světelných let od Země.</p>

Okolní vesmír je plný zvláštností. A nemusíme se přitom dívat nijak moc daleko. Mezinárodní tým astronomů nedávno narazil na pověstnou jehlu v kupce sena, když objevili unikátní trio hnědých trpaslíků – podhvězdných objektů, které nespustily hvězdnou fúzi. Jsou od nás vzdálení jen .

V systému, který nese označení 2M1510 a od Země jej dělí zhruba 119 světelných let, jsou dva ze tří hnědých trpaslíků z našeho pohledu zákrytovou dvojhvězdou. Jde o jeden z prvních hvězdných systémů, které objevil nedávno spuštěný projekt SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars). Na projektu se podílejí dvě observatoře, SPECULOOS Southern Observatory (SSO) na hoře Paranal v Chile a SPECULOOS Northern Observatory (SNO) na ostrově Tenerife.

Systém tří trpaslíků

Cílem projektu SPECULOOS je hledat terestrické a obyvatelné planety u malých chladných hvězd, a také právě u hnědých trpaslíků. Nejde ale jen o planety. Adam Burgasser z americké University of California, San Diego, a jeho kolegové při tomto hledání narážejí i na pozoruhodné hvězdné systémy, jako je 2M1510.

TIP: Ani planeta, ani hvězda: Astronomové objevili nejhmotnějšího hnědého trpaslíka

Díky tomu, že jde o zákrytovou dvojhvězdu, mohli vědci odvodit vlastnosti hnědých trpaslíků s nevídanou přesností. Burgasserův tým například zjistil, že hnědí trpaslíci systému 2M1510 vznikli asi před 45 miliony let. Jejich hmotnost odpovídá asi 4 % hmotnosti Slunce a jejich průměr činí okolo 220 tisíc kilometrů. Všechny tyto údaje současně přitom známe u hnědých trpaslíků jen velice vzácně.