Jezera na Titanu mohla vzniknout jako krátery po explozích dusíku

11.09.2019 - Stanislav Mihulka

Saturnův měsíc Titan má možná třaskavou minulost. Některá jeho jezera se nejspíš zrodila výbuchem podzemních kapes dusíku

<p>Jezero u severního pólu Titanu se strmými břehy</p>

Jezero u severního pólu Titanu se strmými břehy

Na povrchu pozoruhodného zmrzlého Saturnova měsíce Titanu vědci před časem objevili jezera, která jsou vyplněná kapalným metanem a dalšími uhlovodíky. Některá z těchto jezer jsou lemována strmými břehy, které dosahují výšek mnoha desítek metrů. Planetární vědci se snaží přijít na to, jak taková jezera mohla na Titanu vzniknout.

Giuseppe Mitri z italské Università d’Annunzio nyní přišel s teorií, že jezera se strmými břehy mohla vzniknout velmi dramatickým způsobem. Podle jeho teze jde o explozivní krátery, které vznikly při dávných explozích dusíku v plynném skupenství.

Explozivní krátery Titanu

Vědci doposud předpokládali, že tato jezera na Titanu mohla vznikat pozvolným rozpouštěním ledového povrchu měsíce kvůli působení kapalného metanu. Podobně vznikají na Zemi krasová jezera, i když je to samozřejmě za úplně jiných podmínek. Podle nové hypotézy to ale byla mnohem výbušnější záležitost.

TIP: Jak vypadá koloběh metanu na Titanu?

Mitri a jeho kolegové předpokládají, že na Titanu kdysi existovaly podzemní kapsy s kapalným dusíkem. Když došlo k ohřátí povrchu Titanu, dusík se v těchto kapsách změnil z kapaliny na plyn. To vedlo k monumentálním explozím a vzniku kráterů, které pak podle vědců zalil kapalný metan. Tímto způsobem mohla vzniknout některá z menších jezer na Titanu, jejichž velikost odpovídá desítkám kilometrů.