Jsou muži z Marsu a ženy z Venuše? Odpověď hledali vědci z Cambridge

14.03.2018 - Martin Reichman

Proč jsou ženy empatičtější než muži? Může za to jejich genetické nastavení, nebo hraje rozhodující roli výchova?

Empatií neboli „vcítěním se“ označujeme porozumění emocím a motivům druhého člověka. Pro schopnost empatie je užitečné umět odložit svoje vlastní názory, hodnoty a předsudky. Jde o to být schopný pochopit jak a proč člověk jednal tak, jak jednal, jaké z toho má pocity a jaký má na věc názor. Není žádným tajemstvím, že obecně bývají empatičtější spíše ženy než muži. Proč tomu tak ale je? Na tuto otázku hledala odpověď Marie Warrierová z univerzity v Cambridge mezi 47 000 uživateli domácího genetického testu 23andMe. Vedle rozboru DNA respondenti odpovídali i na 60 otázek týkajících se míry jejich empatie.

Jsou muži z Marsu a ženy z Venuše?

Závěry potvrdily obecný předpoklad, že ženy jsou empatičtější než muži. V průměru ženy dosahovaly o deset bodů vyššího emočního skóre. Co se ovšem nepodařilo prokázat, je vztah mezi genetikou a empatií. Ženy tak podle Warrierové nejsou geneticky předurčeny k empatii lépe než muži. Proč jsou tedy ženy empatičtější?

TIP: K čemu je ženám orgasmus? Evoluční záhada možná našla vysvětlení

Podle Marie Warrierové hrají rozhodující roli dva faktory – sociální a biologický. U žen častěji očekáváme schopnost vcítění se do pocitů druhých a ženy se toto očekávání snaží naplňovat. Důležitá je zde především výchova.

Na biologické úrovni jde pak především o hormony a jejich úrovně. Míru empatie může podle Warrierové ovlivňovat hormon oxytocin, kterého mají ženy výrazně více a který může ovlivňovat empatii. Naopak dominantním hormonem mužů je testosteron, který v oblasti empatie funguje jako tlumič.

Translational Psychiatry | www.nature.com