K čemu sloužily protoceratopsům jejich nápadné kostěné límce?

09.02.2021 - Stanislav Mihulka

Protoceratopsové byli velcí asi jako ovce a jejich krky pokrýval kostěný límec, který vznikl protažením jejich lebky. Paleontologové se už dlouhou dobu dohadují, k čemu tyto límce vlastně sloužily...

<p>Protoceratopsové byli velcí asi jako ovce a žili v oblasti dnešního Mongolska a Číny před 80 až 75 miliony let.</p>

Býložraví dinosauři druhu Protoceratops andrewsi jsou docela malé a roztomilé zmenšeniny mohutných triceratopsů, i když na rozdíl od nich nemají nebezpečně vypadající rohy. Protoceratopsové byli velcí asi jako ovce a jejich krky pokrýval kostěný límec, který vznikl protažením jejich lebky.

Paleontologové se už dlouhou dobu dohadují, k čemu tyto límce vlastně sloužily. Byla to součást obrany protoceratopsů proti nelítostným predátorům? Využívali protoceratopsové  límce kvůli regulaci teploty? Či snad byl hlavní smysl jejich límců nějaký jiný?

Kostěná paráda

Britští vědci z Natural History Museum London a Queen Mary University London nedávno detailně prozkoumali 65 různých lebek z fosilií různě starých protoceratopsů různého věku. Zaměřili se na to, jak se mění límce ve srovnání s dalšími částmi lebky. Ukázalo se, že límce podléhaly u těchto dinosaurům změnám nezávisle na zbytku lebky.

TIP: Skvěle zachovalá fosilie prozradila, že obrněný dinosaurus spoléhal na maskování

To je podle badatelů neklamnou známkou působení sexuálního výběru. Jinými slovy, zdá se, že límce protoceratopsů byly především na parádu. Zřejmě především samci se s límci předváděli před ostatními, jak před svými soky, tak i před potenciálními partnerkami.

Můžeme předpokládat, že límce byly nápadně zdobené, pravděpodobně barevné, možná nápadně skvrnité. Podle všeho byly tyto límce něco jako paroží dnešních kopytníků. Ostatní funkce, jako například obrana nebo regulace teploty pak mohly vzniknout až druhotně.