K planetce Bennu zamíří vesmírná sonda: Cílem je dopravit na Zem vzorky z povrchu

08.09.2016 - Martin Reichman

Zítra zamíří do vesmíru sonda OSIRIS-REx, která má odebrat vzorky z planetky Bennu a vrátit se s nimi zpět na Zem

Start z floridského Mysu Canaveral je naplánován na 8. září v 7:05 hodin východního času (9. září v 1:05 našeho času) a do vesmíru má sondu dopravit raketa Atlas V411. Sonda OSIRIS-REx má zamířit k přibližně 490 metrů velké planetce 101955 Bennu, patřící do do Apollonovy skupiny planetek. Bennu je jednou z planetek, která je zařazena na seznam možných hrozeb dopadu na Zemi, což je i jeden z důvodů proč je tato planetka cílem vědecké mise OSIRIS-REx.

K planetce by měla dvoutunová sonda dorazit v roce 2018, s návratem vědci počítají v roce 2023. Úkolem sondy je přistát na planetce, pokusit se z ní odebrat 60 až 2 tisíce gramů vzorků a dopravit je zpět na ZemPo planetce Itokawa, ze které se podařilo odebrat a dopravit zpět vzorek povrchového prachu, se tak Bennu má stát další planetkou, jejíž vzorky budou cíleně dopraveny na Zemi.

Vědecké nástroje sondy OSIRIS-REx

• OCAMS (OSIRIS-REx Camera Suite) - sestava tří kamer: PolyCam, MapCam a SamCam. Kamery dodala Arizonská univerzita a mají za cíl zkoumat asteroid Bennu z různých pohledů.
  • PolyCam – Kamera PolyCam má poskytnout globální pohled a pořídit snímky během přibližování k planetce.
  • MapCam – Kamera MapCam bude pátrat po průvodu planetky a jejích plynových vlečkách. Kamera má také (barevně a ve vysokém rozlišení) zmapovat místo odběru vzorků.
  • SamCam – Kamera SamCam je určena ke kontinulálnímu sledování odběru vzorků.
  • OLA Laserový výškoměr (OSIRIS-REx Laser Altimeter) - je scanovací Lidar, poskytující topografické informace ve vysokém rozlišení.
  • OVIRS  - Spektrometr pracující ve viditelném a infračerveném spektru poskytující informaci o minerálním a organickém složení povrchu a tím i o vhodném místě pro odběr vzorku.
  • OTES - Spektrometr (OSIRIS-REx Thermal Emission Spectrometer), má pořídit spektrální mapy na základě teplotních dat z infračervené spektroskopie v rozsahu 4 - 50 µm.
  • REXIS  - Rentgenový spektrometr (Regolith X-ray Imaging Spectrometer) vytvoří mapu planetky v rozsahu rentgenového záření.
  • TAGSAM  - Systém pro odebrání vzorku (Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism) složený z odběrové hlavy a robotické manipulační paže.