Kamerová síť a autonomní drony ochrání úrodu před nenasytnými ptáky

07.06.2022 - Stanislav Mihulka

Ptáci jsou letitými protivníky zemědělcům, kterým ničí úrodu. Teď se proti nim postaví drony, řízené umělou inteligencí

<p>Kvadrikoptéra plašící ptáky na vinici.</p>

Kvadrikoptéra plašící ptáky na vinici.

Mezi zdatné protivníky zemědělců náležejí na mnoha místech světa ptáci. Dovedou zlikvidovat ohromné množství úrody. Zároveň bývají obstojně chytří a poradí s tradičními prostředky, například strašáky, které proti nim nešťastní farmáři používají. Farmáři nyní proti ptákům nasazují silnější klibr – moderní technologie.

Výzkumný tým Washingtonské státní univerzity pracuje na systému, který řeší problém s ptáky pomocí soustavy kamer, autonomních dronů a umělé inteligence. Tento systém nepřetržitě analyzuje záběry kamer a inteligence na nich pátrá po ptácích. Když zjistí, že je úroda v ohrožení, vyšle kvadrikoptéry, jejichž úkolem je ptáky zahnat.

Drony chrání úrodu

Při testování systému vědcům scházeli ptáci. Proto je nahradili lidskými dobrovolníky, kteří běhali po poli a máváním rukama napodobovali ptáky se záluskem na pěstované plodiny. Systém tyto „simulované ptáky“ detekoval v přibližně 92 procentech případů a zareagoval vysláním dronů. Lidé pobíhající po poli se dronů nejspíš nelekli, ale na ptáky by to podle všeho zabralo.

Z nedávných výzkumů vyplývá, že nasazení „plašících“ dronů opravdu snižuje výskyt ptáků v dané oblasti a také v nemalé míře snižuje poškození plodin. Vědci se teď zaměří na výzkum chování ptáků a budou zjišťovat, zda si ptáci na drony časem zvyknou a jak tomu případně čelit.

TIP: Autonomní dron žije ve stáji a samostatně sleduje plodiny během sezóny

Bude-li to nutné, badatelé už mají nápady, jak postupovat. „Můžeme udělat drony, které budou vypadat jako dravci. Nebo třeba drony s velmi lesklými rotory, takže budou zdálky zářit. Bude to chtít pořádný výzkum a uvidíme, co bude na ptáky fungovat,prozrazuje vedoucí výzkumu Manoj Karkee.